Aina silloin tällöin kuulee tarinoita ostajista, jotka omalla vallallaan pyörittävät “huutokauppaa”. Tämä tarkoittaa sitä, että ostaja kysyy paikalla olevalta myyjältä (tai kysyy sitä erikseen puhelimella tai sähköpostilla) halutulle tuotteelle tai palvelulle hinnan, ja sitten alkaa “soittorinki”, jossa hinta kysytään samoilla ehdoilla kaikilta kilpailijoilta. Kuulostaa siis normaalilta tarjousmenettelyltä. No, TV-Shopin sanoiun, eikä siinä vielä kaikki…

Kun hintoja on saatu kilpailijoilta, alkaakin uusi kierros, jossa myyjätahot kilpailutetaan uudestaan, ja verrataan saatuun halvimpaan hintaan. Osa ostajista kysyy suoraan, että pääsetkö annetun hinnan alle? Pari kommenttia: ostajan sanoma hinta voi olla täysin keksitty tai yksinkertaisesti itse ammattimyyjänä ja myynnin valmentajana koen tuon myyjän ammattitaitoa loukkaavaksi. Eikä siinä vielä kaikki nro 2: tuo “huutokaupparinki” voi jatkua jopa useamman kierroksen ajan, kunnes joku myyjä hädissään myy ostajan haluaman tuotteen nahkoineen tai jopa miinuskatteella.

Paljonko tää maksaa teillä? Ai, se on kyllä ihan liikaa! Kilpailijasi tarjosi tähän hintaan! Pääsetkö sen alle?

Myyjillä on selkeä mielipide tuollaisista ostajista: heidän kanssaan ei haluta tehdä kauppaa. Piste. Olen itsekin ollut osallisena muutamassa huutokaupassa, ja itse katkaisen pelin ns. toisella kierroksella, eli kun ostaja soittaa ja alkaa vedättää hinta alas vertaamalla kilpailevan yrityksen antamaan halvempaan hintaan. Itse totean tuolloin, että ota sieltä, hinta on tosi edullinen. Käytännössä moni muukin myyjä toimii tavallani. Mitä siitä sitten seuraa?

Ostaja, joka tekee työnsä tällä “huutokaupparinki”-periaatteella, menettää aikaa myöten kaikki parhaat myyjät, eli myyvät ihmiset joilla olisi tarjota parhaat tuotteet tai palvelut, ja niihin liittyvä asiakaspalvelu. Lähihistoriassa kruununjalokivemme Nokia kiristi tavarantoimittajiaan vaatimalla 500 päivää/netto maksuehdon. Suostuisitko itse tekemään kauppaa sillä periaatteella, että myydystä ja toimitetusta tuotteesta tai palvelusta saat maksu n. puolentoista vuoden päästä. Aikamoinen rasite yrityksen kassalle, ja kylläpä niitä yrityksiä sitten osa kaatuikin toiminnan pyörittämisen mahdottomuuteen.

Hyvässä kaupankäynnissä kemioiden pitää kohdata, ja pelin on oltava reilua – sekä myyjälle että ostajalle

Joku saattaa ajatella, että nämähän ovat vain yksittäisiä tapauksia. Valitettavasti ei näin ole. Tiedän liikelahjataustallani esim. suuren suomalaisen teleoperaattorin, joka huutokauppaperiaatteella huudatti tavarantoimittajien hintaa alaspäin halutuille tuotteille, tai esim. keskusliikkeiden harjoittama huutokauppa siitä, kuka tekee halvimmalla ketjun oman 200 gramman keittokinkun.

Mielestäni jokainen ammattikunta ansaitsee arvostuksensa, ja mielestäni erityisesti hyvät ja ammattitaitoiset myyjät ansaitsisivat arvostusta. Ajatelkaapa yhteiskuntaa (tai maailmaa) missä kukaan ei myy mitään. Tuollainen yhteiskunta (tai maailma) ei toimi. Kun ei ole myyjiä ja myyntiä, ei synny verotuloja eikä työpaikkoja. Kaikkien niidenkin palkka, jotka eivät tee itse myyntiä, maksetaan niillä rahoilla, jotka myyjän tekemästä myyntikatteesta jäävät. Kun seuraavan kerran kohtaat mukavan, ammattitaitoisen ja hyvän myyjän, muista, että tuo henkilö on yksi niistä jotka tätä yhteiskuntaa pyörittävät. Muista se myös silloin, kun olet näpyttelemässä ulkomaalaisen verkkokaupan osoitetta nettiselaimeesi – noista ostoista mitään ei palaudu hyödyttämään Suomi Oy:n kuralla olevaa taloutta.

Myyjät ja katteellinen myynti pitävät yhteiskunnan pyörät ja palvelut pyörimässä! Tätä ei taida moni aina muistaa, vai mitä?

Ja sinä rakas ostaja, joka ostamalla tuot meille myyjille elinkeinoa. Seuraavan kerran kun tekee mieli alkaa pyörittää “huutokaupparinkiä”, muista, että tuo myyjä ja hänen edustamansa yritys ja sen työntekijät elävät kertyneestä katteesta, ja usein tuo myyjä itse on täydellä tai osaprovisiopalkalla. Lopulta huonolla toiminnalla vaarannat myös oman työpaikkasi. Ai miksikö? Siksi, että kun “huutokaupparinkiä” pyörittää liian pitkään, käytännössä tapahtuu niin, että osa myyjistä ei suostu enää olemaan missään tekemisissä kanssasi, ja sitten ne loput… ne on tainneet kaikki lopettaa toimintansa, kun ne liialla kilpailutuksella syötiin hengiltä…